Skip to main content

Kartelli eli hintojen tai kilpailun sopiminen yhtiöiden välillä on rumaa liiketoimintaa


https://yhteiskuntajakansa.blogspot.com/


Kimmo Huosionmaa

Onko saksalaisilla autonvalmistajilla likainen sopimus keskenään, että tietyille asiakkaille myydään ikään kuin huonompia autoja? Tällä tarkoitetaan uuden katalysaattoreissa käytettävän sekä puhtaan palamisen takaavan tekniikan sekä muusta tekniikasta, joka alentaa saastuttamista. Tätä asiaa tutkii euroopan unionin kilpailua valvova komissio, ja tämä asia merkitsee sitä, että yhtiöt ovat tehneet kartellin, sopiessaan että ne eivät kilpaile saateettomien autojen kehittämisessä.  Näihin autotehtaiden sopimuksiin sekä erilaisiin muihin käytänteisiin liittyy paljon asioita, joista on aina välillä tehty juttuja jopa erilaisiin tuomioistuimiin.


Yksi niistä liittyy erilaisiin luksus autoihin, joita käytetään yhtiöiden edustusautoina. Eräiden tarinoiden mukaan joillakin asuinalueilla asuville ihmisille ei joskus saanut myydä autoja, jotka saavat nämä luksus-autot kiinni. Tällaisia tarinoita kerrotaan eri variaatioina lähes jokaisesta kuolemattomasta autosta kuten Cadillac Fleetwood Eldoradosta sekä Mercedes 500SEL, ja myös Tshaikasta on olemassa vastaava tarina. Mutta kuten varmaan tiedätte, niin tällaisia urbaaneja legendoja kerrotaan myös muskeli autoista, eli korkeasti viritetyistä V-8 moottorilla varustetuista Pony-autoista, joita aikoinaan ruuvattiin kasaan Detroitissa, kun bensiini oli halpaa.


Urbaanin legendan mukaan esimerkiksi 426 HEMI:iä koneenaan käyttäviin autoihin oli saatavissa kahta kokoa vaihteiston rattaita. Tuo kokoero koski korkeimman vaihteen välityksiä, ja tuon tarinan mukaan pienempiä rattaita laitettiin niihin laatikoihin, joita myytiin huonompiosaisten lähiöihin. Ja noita suurempia rattaita myytiin sitten hyvällä tai kalliilla alueella asuvien autoihin, jotta nämä pääsevät pakoon noita muita autoja. Eli tuollaisia tarinoita autoista kerrotaan. Kuitenkin jos puhutaan saasteista sekä erityisesti uusien autojen tekniikasta, niin silloin tietenkin voidaan sanoa, että tällaisessa sopimuksessa autovalmistajien kesken saattaa olla sellainen vähän lapsellinen ajatus takana. Nimittäin se että jos kaikki osapuolet rikkovat lakia, niin saadaan aikaan lain muutos.


Mutta kuten kaikki varmaan ovat huomanneet, niin silloin kun tätä tehdään, niin edessä on erittäin suuret maksut. Ja kun kyse on kartellista, niin jos voidaan osoittaa se, että autotehtaan ovat tehneet sopimuksen keskenään, niin silloin pitää muistaa, sellainen asia kartellista, että se joka tekee asiasta ensin ilmoituksen selviää rangaistuksetta. Joten tämän takia kartelli-syytettä kannattaa pelätä, koska vaikka ilmoittaja olisi itse kartellin takana, niin lain mukaan tuo osapuoli ei saa syytettä eikä sen tarvitse korvauksia maksaa. Tämä asia on muuten hyvin erikoista. Se koskee vain kartelleja, eikä tällaista pykälää juurikaan ole missään muussa laissa.


Tuon pykälän tarkoitus on estää se, että joku ehdottaa kartellia pöydässä. Tämän jälkeen sitten tästä ehdottelusta sekä ilmiannosta tulee muuten erittäin ikävä asia, jossa lakimiehet kulkevat nauhurit taskuissaan etsimässä uhria, joka sanoo “kyllä” väärässä paikassa. Silloin saattaa joku juristi saada päähänsä sen, että hän ryhtyy syyttämään toisia kartellista, mikä tarkoittaa oikeastaan hinnan sopimisesta yhtiöiden välillä.


Mutta jos sopimus koskee esimerkiksi sitä, että yhtiöt eivät kilpaile keskenään jostain asiasta, niin silloin saattaa kyse olla myös kartellista. Tuolloin syyttäjät ottavat asian esille sillä tavoin, jotta yhtiöt ovat tehneet sopimuksen esimerkiksi tekniikan kehittämisestä yhdessä. Jos joku valmistaja kehittäisi sellaisen saasteita koskevan ratkaisun, että se olisi ylivoimainen, niin silloin voisi käydä niin, että tämä valmistaja saa yliotteen muista kehittämällä parempia autoja, ja jos muut eivät saa laskettua päästöjä tuon valmistajan tasolle, niin tulos olisi mahdollisesti muiden valmistajien tuottamien uusien autojen ajokielto, joka voisi olla tuhoisa noille valmistajille.


Kun tämä asia sitten menee oikeuteen, niin silloin tietenkin lakimiehet sanovat, että tuon sopimuksen tarkoitus oli vain taata se, että kaikki autonvalmistajat voivat jatkaa toimintaansa. Tällöin tuon sopimuksen merkitys olisi se, että kukaan auton valmistaja ei kilpaile toista pois rakentamalla autoja, jotka olisivat saaste-tekniikan osalta ylivoimaisia, jolloin sitten muiden valmistajien autot pantaisiin myyntikieltoon, ja siitä seuraa konkursseja, jos sitten tätä jatkuisi vuosien ajan.



Comments

Popular posts from this blog

Chinese innovations and space lasers are interesting combinations.

Above: "Tiangong is China's operational space station located in low Earth orbit. (Image credit: Alejomiranda via Getty Images)" (Scpace.com, China's space station, Tiangong: A complete guide) Chinese are close to making nuclear-powered spacecraft.  Almost every day, we can read about Chinese technical advances. So are, the Chinese more innovative than Western people? Or is there some kind of difference in culture and morale between Western and Chinese societies? The Chinese superiority in hypersonic technology is one of the things that tells something about the Chinese way of making things.  In China, the mission means. And the only thing that means is mission. That means that things like budgets and safety orders are far different from Western standards. If some project serves the Chinese communist party and PLA (People's Liberation Army) that guarantees unlimited resources for those projects. Chinese authorities must not care about the public opinion.  If we th

Iron Dome is one of the most effective air defense systems.

The Iron Dome is a missile defense system whose missiles operate with highly sophisticated and effective artificial intelligence. The power of this missile defense base is in selective fire. The system calculates the incoming missile's trajectory. And it shoots only missiles that will hit the inhabited area. The system saves missiles and focuses defense on areas that mean something. The system shares the incoming missiles in, maybe two groups. Another is harmless and another is harmful.  Things like killer drones are also problematic because their trajectories are harder to calculate than ballistic missiles. The thing that makes drones dangerous is that they can make masks for ballistic missiles. And even if those drones are slow, all of them must be shot down.  The thing is that the cooperation between drone swarms and ballistic missiles is the next danger in conflict areas. In the film, you can see how drones make light images of the skies. The killer drones can also carry LED li

The innovative shield that protects OSIRIS-APEX can also protect the new hypersonic aircraft.

"NASA’s OSIRIS-APEX spacecraft successfully completed its closest solar pass, protected by innovative engineering solutions and showing improvements in onboard instruments. Credit: NASA’s Goddard Space Flight Center/CI Lab" (ScitechDaily, Innovative Engineering Shields NASA’s OSIRIS-APEX During Close Encounter With the Sun) The OSIRIS-APEX probe travels close to the sun. The mission plan is to research the sun. And especially find things that can warn about solar storms. Solar storms are things that can danger satellites at the Earth orbiter. And the purpose of OSIRIS-APEX is to find the method of how to predict those solar storms. Another thing is that the OSIRIS-APEX tests the systems and materials that protect this probe against heat and plasma impacts.  The same technology. The researchers created for OSIRIS-APEX can used in the materials and structures. That protects satellites against nuclear explosions. That means this kind of system delivers information on how to prot