Skip to main content

Kartelli eli hintojen tai kilpailun sopiminen yhtiöiden välillä on rumaa liiketoimintaa


https://yhteiskuntajakansa.blogspot.com/


Kimmo Huosionmaa

Onko saksalaisilla autonvalmistajilla likainen sopimus keskenään, että tietyille asiakkaille myydään ikään kuin huonompia autoja? Tällä tarkoitetaan uuden katalysaattoreissa käytettävän sekä puhtaan palamisen takaavan tekniikan sekä muusta tekniikasta, joka alentaa saastuttamista. Tätä asiaa tutkii euroopan unionin kilpailua valvova komissio, ja tämä asia merkitsee sitä, että yhtiöt ovat tehneet kartellin, sopiessaan että ne eivät kilpaile saateettomien autojen kehittämisessä.  Näihin autotehtaiden sopimuksiin sekä erilaisiin muihin käytänteisiin liittyy paljon asioita, joista on aina välillä tehty juttuja jopa erilaisiin tuomioistuimiin.


Yksi niistä liittyy erilaisiin luksus autoihin, joita käytetään yhtiöiden edustusautoina. Eräiden tarinoiden mukaan joillakin asuinalueilla asuville ihmisille ei joskus saanut myydä autoja, jotka saavat nämä luksus-autot kiinni. Tällaisia tarinoita kerrotaan eri variaatioina lähes jokaisesta kuolemattomasta autosta kuten Cadillac Fleetwood Eldoradosta sekä Mercedes 500SEL, ja myös Tshaikasta on olemassa vastaava tarina. Mutta kuten varmaan tiedätte, niin tällaisia urbaaneja legendoja kerrotaan myös muskeli autoista, eli korkeasti viritetyistä V-8 moottorilla varustetuista Pony-autoista, joita aikoinaan ruuvattiin kasaan Detroitissa, kun bensiini oli halpaa.


Urbaanin legendan mukaan esimerkiksi 426 HEMI:iä koneenaan käyttäviin autoihin oli saatavissa kahta kokoa vaihteiston rattaita. Tuo kokoero koski korkeimman vaihteen välityksiä, ja tuon tarinan mukaan pienempiä rattaita laitettiin niihin laatikoihin, joita myytiin huonompiosaisten lähiöihin. Ja noita suurempia rattaita myytiin sitten hyvällä tai kalliilla alueella asuvien autoihin, jotta nämä pääsevät pakoon noita muita autoja. Eli tuollaisia tarinoita autoista kerrotaan. Kuitenkin jos puhutaan saasteista sekä erityisesti uusien autojen tekniikasta, niin silloin tietenkin voidaan sanoa, että tällaisessa sopimuksessa autovalmistajien kesken saattaa olla sellainen vähän lapsellinen ajatus takana. Nimittäin se että jos kaikki osapuolet rikkovat lakia, niin saadaan aikaan lain muutos.


Mutta kuten kaikki varmaan ovat huomanneet, niin silloin kun tätä tehdään, niin edessä on erittäin suuret maksut. Ja kun kyse on kartellista, niin jos voidaan osoittaa se, että autotehtaan ovat tehneet sopimuksen keskenään, niin silloin pitää muistaa, sellainen asia kartellista, että se joka tekee asiasta ensin ilmoituksen selviää rangaistuksetta. Joten tämän takia kartelli-syytettä kannattaa pelätä, koska vaikka ilmoittaja olisi itse kartellin takana, niin lain mukaan tuo osapuoli ei saa syytettä eikä sen tarvitse korvauksia maksaa. Tämä asia on muuten hyvin erikoista. Se koskee vain kartelleja, eikä tällaista pykälää juurikaan ole missään muussa laissa.


Tuon pykälän tarkoitus on estää se, että joku ehdottaa kartellia pöydässä. Tämän jälkeen sitten tästä ehdottelusta sekä ilmiannosta tulee muuten erittäin ikävä asia, jossa lakimiehet kulkevat nauhurit taskuissaan etsimässä uhria, joka sanoo “kyllä” väärässä paikassa. Silloin saattaa joku juristi saada päähänsä sen, että hän ryhtyy syyttämään toisia kartellista, mikä tarkoittaa oikeastaan hinnan sopimisesta yhtiöiden välillä.


Mutta jos sopimus koskee esimerkiksi sitä, että yhtiöt eivät kilpaile keskenään jostain asiasta, niin silloin saattaa kyse olla myös kartellista. Tuolloin syyttäjät ottavat asian esille sillä tavoin, jotta yhtiöt ovat tehneet sopimuksen esimerkiksi tekniikan kehittämisestä yhdessä. Jos joku valmistaja kehittäisi sellaisen saasteita koskevan ratkaisun, että se olisi ylivoimainen, niin silloin voisi käydä niin, että tämä valmistaja saa yliotteen muista kehittämällä parempia autoja, ja jos muut eivät saa laskettua päästöjä tuon valmistajan tasolle, niin tulos olisi mahdollisesti muiden valmistajien tuottamien uusien autojen ajokielto, joka voisi olla tuhoisa noille valmistajille.


Kun tämä asia sitten menee oikeuteen, niin silloin tietenkin lakimiehet sanovat, että tuon sopimuksen tarkoitus oli vain taata se, että kaikki autonvalmistajat voivat jatkaa toimintaansa. Tällöin tuon sopimuksen merkitys olisi se, että kukaan auton valmistaja ei kilpaile toista pois rakentamalla autoja, jotka olisivat saaste-tekniikan osalta ylivoimaisia, jolloin sitten muiden valmistajien autot pantaisiin myyntikieltoon, ja siitä seuraa konkursseja, jos sitten tätä jatkuisi vuosien ajan.



Comments

Popular posts from this blog

MIT's tractor beam can make the new types of SASER systems possible

   "This chip-based "tractor-beam," which uses an intensely focused beam of light to capture and manipulate biological particles without damaging the cells, could help biologists study the mechanisms of diseases."(Interesting Engineering, MIT’s Star Wars-inspired ‘tractor beam’ uses light to capture, manipulate cells) MIT's tractor beam can make the new types of SASER systems possible. The tractor beam just hovers the nanoparticle in air or medium, and then the laser or some other electromagnetic system transports oscillation into those particles. The ability to make cells and other particles hover in the system makes it possible to create particles whose energy level or resonance frequencies are accurately calculated things.  That thing makes it possible to create things that transmit wave movement accurately and cleanly. This is one version of the use of a tractor beam. Modern tractor beams are like acoustic tweezers where sound waves lock the object in its cr

The new observations tell that the thunderstorms form gamma-rays. That could make gamma-ray lasers possible.

  "An illustration of NASA’s research plane ER-2 flying over thunderstorms. Credit: University of Bergen / Mount Visual (CC BY 4.0), edited" (ScitechDaily, Surprising Discovery: NASA’s Retrofitted U2 Spy Plane Reveals Tropical Lightning Storms Are Radioactive) The new observations tell that the thunderstorms form gamma-rays. That could make gamma-ray lasers possible. The process has been observed by the NASA (Lockheed) ER-2 research plane, which is a modified U-2 spy plane. The gamma-ray formation in thunderstorms. Where lightning and electric fields release electrons that impact the air molecules and water droplets is an interesting thing. That thing opens the route to solving many mysteries.  "The general physics behind how thunderstorms create high-energy flashes of gamma radiation is not a mystery. As thunderstorms develop, swirling drafts drive water droplets, hail, and ice into a mixture that creates an electric charge much like rubbing a balloon on your shirt. Pos

Chinese innovations and space lasers are interesting combinations.

Above: "Tiangong is China's operational space station located in low Earth orbit. (Image credit: Alejomiranda via Getty Images)" (Scpace.com, China's space station, Tiangong: A complete guide) Chinese are close to making nuclear-powered spacecraft.  Almost every day, we can read about Chinese technical advances. So are, the Chinese more innovative than Western people? Or is there some kind of difference in culture and morale between Western and Chinese societies? The Chinese superiority in hypersonic technology is one of the things that tells something about the Chinese way of making things.  In China, the mission means. And the only thing that means is mission. That means that things like budgets and safety orders are far different from Western standards. If some project serves the Chinese communist party and PLA (People's Liberation Army) that guarantees unlimited resources for those projects. Chinese authorities must not care about the public opinion.  If we th