Skip to main content

GPS saattaa helpottaa autolla ajamista sekä tehostaa liikenneturvaa


https://yhteiskuntajakansa.blogspot.com/

Kimmo Huosionmaa

Jostain olen kuullut, että autoihin olisi ideoitu sellainen nopeuden säädin, jonka toiminta perustuu GPS-paikantimeen, ja jos tuollainen tarkkuus-GPS säätää ajonopeutta, niin silloin ei enää periaatteessa tarvitsisi nopeutta valvoa, mutta tietenkin tuollainen laite vaikeuttaa ohituksia. Toki nuo autot voidaan varustaa myös napeilla, jotka sallivat ohituksen, ja tietenkin jos käytössä on tehokas tietojärjestelmä, niin tuo auton ajamista tai ajonopeutta säätelevä systeemi voisi olla sellainen, että se huomioisi myös ohituskieltoalueella olemisen. Peltipoliisi eli automaattisen liikennevalvonnan kamera räpsähtää usein turhan takia, ja siitä sitten seuraa lasku veronmaksajille, koska suurin osa näistä kuvista on sellaisia, että ne aiheuttavat vain huomautuksen, ja se ei tietenkään tuo tuloja valtiolle.


Mutta vaikka peltipoliisin kuvaan joutuminen edes tai ainakaan huomattavan ylinopeuden takia ei ole varmaan kenestäkään mukavaa, niin kuitenkin ainakin toistaiseksi ajonopeutta valvotaan edelleen viranomaisten toimesta, ja kun lasku sitten tulee kotiin, niin silloin ainakin tietää, että on tullut ajettua ylinopeutta. Ja kun ihmisiltä kysytään, että "onko mukavaa maksaa sakkoja", niin totuuden mukaisesti he sanovat, että heistä se ei ole mikään mukava asia. Ja tuo sakko on tarkoitettu rangaistukseksi. Toki on esitetty ajatuksia siitä, että autoihin asennetaan esimerkiksi GPS-laitteeseen perustuva nopeuden säätöjärjestelmä, joka toimii kuten kaasupoljin, ja säätää moottoriin menevää polttoainetta.


Tällöin tuo järjestelmä ainakin teoriassa estää täysin ylinopeuden ajamisen, eikä tuon järjestelmän toteuttaminen ole mitenkään mahdotonta. Ja toki GPS:n avulla voidaan kerätä tietoja siitä, miten raskas ihmisten kaasujalka on, eli puhelimessa olevan paikantimen nopeus voidaan määritellä siitä, miten nopeasti ne siirtyvät paikasta toiseen, ja tuolloin järjestelmänvalvoja vain määrittää kaksi pistettä, joiden välillä kulutettu aika voidaan suoraan muuttaa nopeudeksi. Se että esimerkiksi järjestelmä huomioi ohituskiellon perustuu siihen, että kieltoalue tallennetaan tuohon tietojärjestelmään, ja sitten vain GPS paikantaa ajoneuvon, ja silloin tietokone saa käyttöönsä kaikki tuolla alueella olevat rajoitukset sekä mahdolliset poikkeamat normaalista käytännöstä.


Kyseinen laite mahdollistaa sen, että kuljettaja voi saada etukäteen tiedon siitä, että jos hän saapuu tietyömaan kohtaan, tai että edessä on jonoa. Mutta aina jos puhutaan siitä, että auto ajaa itsestään, niin tällaiset järjestelmät pitää  tehdä niin, että tietokone voidaan ohittaa niin, että rattia vain käännetään. Eli vielä toistaiseksi robottiauton kuljettajan pitää olla hereillä, ja nuo autot voivat olla paljon vaarallisempia kuin tavalliset, jos kuljettaja sattuu nukahtamaan. Tämän takia noissa autoissa pitää olla järjestelmä, joka valvoo sitä, että kuljettaja pitää käsiä ratissa.


Eli tuolloin ohjauspyörä pitää varustaa painokytkimellä, joka tunnistaa sen, että kuljettaja pitää siitä kiinni, kuten autokoulussa on opetettu. Samoin kamera voi valvoa sitä, että kuljettajan silmän räpyttelyn tiheyttä, jolloin äänimerkki ilmoittaa, että kuljettaja on väsynyt. Ja jos tuohon signaaliin ei reagoida, niin silloin tulevaisuuden auto voi ilmoittaa hätätilanteesta poliisille. Mutta menee vielä pitkän aikaa siihen, että robottiauto muuttuu todella autonomiseksi, niin että ne voivat huristella ilman kuljettajaa kadulla.


https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/is-peltipoliisien-turhat-rapsahdykset-maksavat-veronmaksajille-miljoonia/7071396#gs.AJI8Jkc

Comments

Popular posts from this blog

Chinese innovations and space lasers are interesting combinations.

Above: "Tiangong is China's operational space station located in low Earth orbit. (Image credit: Alejomiranda via Getty Images)" (Scpace.com, China's space station, Tiangong: A complete guide) Chinese are close to making nuclear-powered spacecraft.  Almost every day, we can read about Chinese technical advances. So are, the Chinese more innovative than Western people? Or is there some kind of difference in culture and morale between Western and Chinese societies? The Chinese superiority in hypersonic technology is one of the things that tells something about the Chinese way of making things.  In China, the mission means. And the only thing that means is mission. That means that things like budgets and safety orders are far different from Western standards. If some project serves the Chinese communist party and PLA (People's Liberation Army) that guarantees unlimited resources for those projects. Chinese authorities must not care about the public opinion.  If we th

Iron Dome is one of the most effective air defense systems.

The Iron Dome is a missile defense system whose missiles operate with highly sophisticated and effective artificial intelligence. The power of this missile defense base is in selective fire. The system calculates the incoming missile's trajectory. And it shoots only missiles that will hit the inhabited area. The system saves missiles and focuses defense on areas that mean something. The system shares the incoming missiles in, maybe two groups. Another is harmless and another is harmful.  Things like killer drones are also problematic because their trajectories are harder to calculate than ballistic missiles. The thing that makes drones dangerous is that they can make masks for ballistic missiles. And even if those drones are slow, all of them must be shot down.  The thing is that the cooperation between drone swarms and ballistic missiles is the next danger in conflict areas. In the film, you can see how drones make light images of the skies. The killer drones can also carry LED li

The innovative shield that protects OSIRIS-APEX can also protect the new hypersonic aircraft.

"NASA’s OSIRIS-APEX spacecraft successfully completed its closest solar pass, protected by innovative engineering solutions and showing improvements in onboard instruments. Credit: NASA’s Goddard Space Flight Center/CI Lab" (ScitechDaily, Innovative Engineering Shields NASA’s OSIRIS-APEX During Close Encounter With the Sun) The OSIRIS-APEX probe travels close to the sun. The mission plan is to research the sun. And especially find things that can warn about solar storms. Solar storms are things that can danger satellites at the Earth orbiter. And the purpose of OSIRIS-APEX is to find the method of how to predict those solar storms. Another thing is that the OSIRIS-APEX tests the systems and materials that protect this probe against heat and plasma impacts.  The same technology. The researchers created for OSIRIS-APEX can used in the materials and structures. That protects satellites against nuclear explosions. That means this kind of system delivers information on how to prot