Skip to main content

GPS saattaa helpottaa autolla ajamista sekä tehostaa liikenneturvaa


https://yhteiskuntajakansa.blogspot.com/

Kimmo Huosionmaa

Jostain olen kuullut, että autoihin olisi ideoitu sellainen nopeuden säädin, jonka toiminta perustuu GPS-paikantimeen, ja jos tuollainen tarkkuus-GPS säätää ajonopeutta, niin silloin ei enää periaatteessa tarvitsisi nopeutta valvoa, mutta tietenkin tuollainen laite vaikeuttaa ohituksia. Toki nuo autot voidaan varustaa myös napeilla, jotka sallivat ohituksen, ja tietenkin jos käytössä on tehokas tietojärjestelmä, niin tuo auton ajamista tai ajonopeutta säätelevä systeemi voisi olla sellainen, että se huomioisi myös ohituskieltoalueella olemisen. Peltipoliisi eli automaattisen liikennevalvonnan kamera räpsähtää usein turhan takia, ja siitä sitten seuraa lasku veronmaksajille, koska suurin osa näistä kuvista on sellaisia, että ne aiheuttavat vain huomautuksen, ja se ei tietenkään tuo tuloja valtiolle.


Mutta vaikka peltipoliisin kuvaan joutuminen edes tai ainakaan huomattavan ylinopeuden takia ei ole varmaan kenestäkään mukavaa, niin kuitenkin ainakin toistaiseksi ajonopeutta valvotaan edelleen viranomaisten toimesta, ja kun lasku sitten tulee kotiin, niin silloin ainakin tietää, että on tullut ajettua ylinopeutta. Ja kun ihmisiltä kysytään, että "onko mukavaa maksaa sakkoja", niin totuuden mukaisesti he sanovat, että heistä se ei ole mikään mukava asia. Ja tuo sakko on tarkoitettu rangaistukseksi. Toki on esitetty ajatuksia siitä, että autoihin asennetaan esimerkiksi GPS-laitteeseen perustuva nopeuden säätöjärjestelmä, joka toimii kuten kaasupoljin, ja säätää moottoriin menevää polttoainetta.


Tällöin tuo järjestelmä ainakin teoriassa estää täysin ylinopeuden ajamisen, eikä tuon järjestelmän toteuttaminen ole mitenkään mahdotonta. Ja toki GPS:n avulla voidaan kerätä tietoja siitä, miten raskas ihmisten kaasujalka on, eli puhelimessa olevan paikantimen nopeus voidaan määritellä siitä, miten nopeasti ne siirtyvät paikasta toiseen, ja tuolloin järjestelmänvalvoja vain määrittää kaksi pistettä, joiden välillä kulutettu aika voidaan suoraan muuttaa nopeudeksi. Se että esimerkiksi järjestelmä huomioi ohituskiellon perustuu siihen, että kieltoalue tallennetaan tuohon tietojärjestelmään, ja sitten vain GPS paikantaa ajoneuvon, ja silloin tietokone saa käyttöönsä kaikki tuolla alueella olevat rajoitukset sekä mahdolliset poikkeamat normaalista käytännöstä.


Kyseinen laite mahdollistaa sen, että kuljettaja voi saada etukäteen tiedon siitä, että jos hän saapuu tietyömaan kohtaan, tai että edessä on jonoa. Mutta aina jos puhutaan siitä, että auto ajaa itsestään, niin tällaiset järjestelmät pitää  tehdä niin, että tietokone voidaan ohittaa niin, että rattia vain käännetään. Eli vielä toistaiseksi robottiauton kuljettajan pitää olla hereillä, ja nuo autot voivat olla paljon vaarallisempia kuin tavalliset, jos kuljettaja sattuu nukahtamaan. Tämän takia noissa autoissa pitää olla järjestelmä, joka valvoo sitä, että kuljettaja pitää käsiä ratissa.


Eli tuolloin ohjauspyörä pitää varustaa painokytkimellä, joka tunnistaa sen, että kuljettaja pitää siitä kiinni, kuten autokoulussa on opetettu. Samoin kamera voi valvoa sitä, että kuljettajan silmän räpyttelyn tiheyttä, jolloin äänimerkki ilmoittaa, että kuljettaja on väsynyt. Ja jos tuohon signaaliin ei reagoida, niin silloin tulevaisuuden auto voi ilmoittaa hätätilanteesta poliisille. Mutta menee vielä pitkän aikaa siihen, että robottiauto muuttuu todella autonomiseksi, niin että ne voivat huristella ilman kuljettajaa kadulla.


https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/is-peltipoliisien-turhat-rapsahdykset-maksavat-veronmaksajille-miljoonia/7071396#gs.AJI8Jkc

Comments

Popular posts from this blog

MIT's tractor beam can make the new types of SASER systems possible

   "This chip-based "tractor-beam," which uses an intensely focused beam of light to capture and manipulate biological particles without damaging the cells, could help biologists study the mechanisms of diseases."(Interesting Engineering, MIT’s Star Wars-inspired ‘tractor beam’ uses light to capture, manipulate cells) MIT's tractor beam can make the new types of SASER systems possible. The tractor beam just hovers the nanoparticle in air or medium, and then the laser or some other electromagnetic system transports oscillation into those particles. The ability to make cells and other particles hover in the system makes it possible to create particles whose energy level or resonance frequencies are accurately calculated things.  That thing makes it possible to create things that transmit wave movement accurately and cleanly. This is one version of the use of a tractor beam. Modern tractor beams are like acoustic tweezers where sound waves lock the object in its cr

The new observations tell that the thunderstorms form gamma-rays. That could make gamma-ray lasers possible.

  "An illustration of NASA’s research plane ER-2 flying over thunderstorms. Credit: University of Bergen / Mount Visual (CC BY 4.0), edited" (ScitechDaily, Surprising Discovery: NASA’s Retrofitted U2 Spy Plane Reveals Tropical Lightning Storms Are Radioactive) The new observations tell that the thunderstorms form gamma-rays. That could make gamma-ray lasers possible. The process has been observed by the NASA (Lockheed) ER-2 research plane, which is a modified U-2 spy plane. The gamma-ray formation in thunderstorms. Where lightning and electric fields release electrons that impact the air molecules and water droplets is an interesting thing. That thing opens the route to solving many mysteries.  "The general physics behind how thunderstorms create high-energy flashes of gamma radiation is not a mystery. As thunderstorms develop, swirling drafts drive water droplets, hail, and ice into a mixture that creates an electric charge much like rubbing a balloon on your shirt. Pos

Chinese innovations and space lasers are interesting combinations.

Above: "Tiangong is China's operational space station located in low Earth orbit. (Image credit: Alejomiranda via Getty Images)" (Scpace.com, China's space station, Tiangong: A complete guide) Chinese are close to making nuclear-powered spacecraft.  Almost every day, we can read about Chinese technical advances. So are, the Chinese more innovative than Western people? Or is there some kind of difference in culture and morale between Western and Chinese societies? The Chinese superiority in hypersonic technology is one of the things that tells something about the Chinese way of making things.  In China, the mission means. And the only thing that means is mission. That means that things like budgets and safety orders are far different from Western standards. If some project serves the Chinese communist party and PLA (People's Liberation Army) that guarantees unlimited resources for those projects. Chinese authorities must not care about the public opinion.  If we th