Wednesday, July 4, 2018

Taksiuudistus sekä sen vaikutus tähän liiketoimintaan



Kuva I


http://yhteiskuntajakansa.blogspot.com/p/taksiuudistus-seka-sen-vaikutus-tahan.html

Kimmo Huosionmaa

Tulevaisuudessa saattaa olla niin, että taksiyhtiöt jakavat tilaus sovelluksia Internetissä, ja ehkä nämä tulevaisuuden sovellukset näyttävät asiakkaalle halvimman reitin siitä, mihin taksi on tilattu, sinne mihin on tarkoitus ajaa. Tuolla tavoin varmasti voitetaan asiakkaiden luottamus tähän yhtiöön. Ja muuten avoimuus on kaikessa muussakin valttia. Se mikä itseäni on ihmetyttänyt on se, että miksi taksien kilometritaksoja ei ole ollut näkyvissä taksitolpilla, vaikka ne ovat olleet kaikille samat. Eli miksi näitä taksoja on salattu? Kas siinä vasta kysymys.


Mutta nyt sitten taksit saavat itse hinnoitella palvelunsa. Takseja koskeva uudistus on asia, joka on ensimmäistä kertaa nostanut esiin sen, että taksiautoilijoita on maassamme jotenkin suosittu aina. Nimittäin tämä uudistus, joka on vapauttanut taksiautojen matkojen hinnoittelun on paljastanut sen, että taksiautoilija, vaikka maksaakin paljon erilaisia maksuja valtiolle on ollut eriarvoisessa asemassa muihin yrittäjiin nähden. Normaali yrittäjä joutuu itse hinnoittelemaan tuotteensa, ja siihen sitten liittyy suuri riski siitä, että tuotetta sekä palvelua markkinoidaan ylihintaan. Ja se sitten karkottaa asiakkaat muihin yhtiöihin.


Taksitolpilla oli ennen autoja, joiden omistaja varmaan olisi autostaan ylpeä, ja joihin ei kyllä tavallinen ihminen edes sisään pääse, ellei sitten satu ottamaan taksia. Kun taksiautoilija ennen liittyi taksiliittoon ja hankki luvan, niin taksiliitto kantoi hänen autoonsa kaikki tarvittavat välineet, ja kun sitten lähdettiin etsimään kyytiä, niin tietenkin tolpalta voi kysäistä, että missä olisi ihmisiä. Mutta kun tuota asiaa vähän tarkemmin ajattelee, niin tietenkin taksien pitäisi olla myös tässä tapauksessa samassa asemassa kuin muidenkin yrittäjien.


Eli heidän pitäisi itse kyetä etsimään maksukykyiset asiakkaat, sekä samalla myös osattava hinnoitella palvelunsa itse. Kun tätä vanhaa mallia ajatellaan, missä esimerkiksi taksimatkan hinta on ulkoapäin määrätty, sekä sitä että kuljettajat vinkkaavat muille kuljettajille, että mistä löytyy kyytejä, mutta kun ajatellaan sitä, että tällainen toiminta tietenkin vääristää kilpailua, niin silloin voidaan tätä yhteistä hinnoittelua ajatella myös eräänlaisena kartellina, missä ei ole oikeasti mitään kilpailua, vaikka taksiautoja onkin tolpilla paljon, mutta kuitenkin voidaan myös kysyä, että miksi sen yhtiön nimi ei näy, mikä taksin omistaa.


Kaikissa muissa ammatti-ajoneuvoissa pitää olla yhtiön nimi selvästi näkyvillä, mutta taksissa tätä ei vaadita. Kuitenkin voisin sanoa, että taksi on sellainen väline, jonka kyytiin esimerkiksi lapsi tai avuton vanhus nousee paljon helpommin kuin kuorma-auton kyytiin. Joten jos joku kuljettaja esimerkiksi tekee lapselle seksuaalista väkivaltaa, niin silloin tietenkin olisi hyvä tietää, mikä yhtiö on ollut kyseessä. Samoin jos vaikka kuljettajan käytös on jotenkin huonoa, niin olisi hyvä tietää yhtiön nimi, jotta siihen voidaan ottaa yhteyttä, mikäli tilanne niin vaatii.


Ja tuolloin myös tavalliset ihmiset saisivat tietää, että minkä yhtiön palveluita heidän ei kannata ostaa. Kun sitten puhutaan siitä, että millainen on se muutos, mikä erityisesti näkyy kuluttajille, niin se varmaan on se, että myös pikkuautoja saapuu tolpille. Samoin Überin kaltaiset kännykkäsovelluksen avulla tilattavat palvelut varmasti yleistyvät.


Kun maamme taksikuskeja ajatellaan niin suoranaista vilppiä ei varmaan kukaan koskaan ole tehnyt, mutta joissakin tapauksissa esimerkiksi reitin valinta on ollut hiukan erikoinen. Joten ehkä joku taksi-yhtiö ottaa käyttöön sellaisen mobiilisovelluksen, mistä näkyy  se suorin ja halvin reitti kahden pisteen välillä.

Kuva I



http://retrovery.com/system/records/qui-veut-la-peau-de-roger-rabbit/1296/cover/qui-veut-la-peau-de-roger-rabbit-jpg.jpg

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

New systems allow researchers to follow cellular communication wirelessly.

"To improve biosensing techniques that can aid in diagnosis and treatment, MIT researchers developed tiny, wireless antennas that use l...